Розробка математичної моделі міських вантажних перевезень

  • Кутья О. В. Харьковский национальный технический университет сельского хозяйства имени Петра Василенко
Ключові слова: транспортний процес, математична модель, міські вантажні перевезення, опір маршруту, потужність логістичного центру, добротність маршруту, вибір маршруту

Анотація

На основі виявлених аналогій в закономірностях протікання процесів в електричних колах і міських автотранспортних потоках, розроблено математичну модель міських вантажних перевезень. Основною відмінністю розробленої моделі від раніше відомих, є те, що модель працює в реальному режимі часу і, за допомогою інтернет-ресурсів, наприклад, Google Maps (Харків) і videoprobki.ua (Харків), визначає завантаженість ділянок дорожньої мережі або наявність пробок. Отримані вирази, які дозволяють визначити опір пересуванню транспортних засобів на маршруті. Застосовуючи положення кластерного аналізу, розроблено методику розрахунків опору складного маршруту, який містить ділянки з різною щільністю руху, що також є відмінністю від раніше розроблених моделей. На підставі отриманих значень опору ділянок маршруту та маршрутів у цілому, отримано вирази для розрахунків зменшення швидкості руху на маршруті, що дозволяє розраховувати час доставки вантажу. Показана роль логістичного центру в загальній системі транспортного обслуговування і отримано формули для розрахунків потужності логістичного центру. Запропонований критерій для вибору раціональних маршрутів – добротність маршруту. Критерій враховує можливості логістичного центру (його інформативність), масу перевезеного вантажу, завантаженість маршруту (пробки), відстань перевезення і реальний час доставки вантажу. Аналіз представлених залежностей дозволяє зробити висновок, що наявність пробок на маршруті змінює величину Qм в 4 рази і є більш значимим параметром, чим довжина маршруту. Зміна lм від 10 до 30 км зменшує значення добротності маршруту у 3 рази. Показано відмінність запропонованого критерію від раніше відомих, відмінною рисою якого є те, що він визначається в онлайн-режимі за допомогою інтернет-ресурсів і враховує динаміку завантаженості маршрутів протягом робочої зміни.

Опубліковано
2020-02-03
Номер
Розділ
Статті