Сучасний ринок сільгосптехніки в Україні та перспективи розвитку вітчизняних підприємств сільгоспмашинобудування
Анотація
Відмічено, що головною формою відтворення основних засобів (ОЗ) аграрних підприємств сектору малих та середніх виробників (МСВ) АПК України, який обробляє близько 38,8% посівних площ в країні, є використання відновленої техніки, що була в експлуатації. Основна причина цього явища – обмежені фінансові можливості підприємств МСВ для придбання нової техніки. Підкреслена номінально важлива роль вітчизняних підприємств сільгоспмашинобудування як для відтворення ОЗ підприємств МСВ. Вказані актуальність теми, ціль та мета дослідження. Проведено короткий аналіз динаміки ринку тракторів в Україні, відмічено основні тенденції його розвитку та фактори впливу, що їх обумовлюють. Розглянуто систему показників (споживчої властивості, призначення, ергономічних, безпеки виконання технологічних процесів) та нормативи цих показників, що служать повним комплексом засобів для створення досконалої методики оцінювання рівня якості різних моделей тракторів на ринку України. Установлено, що область ії застосування недостатньо розширена. Можливо, це обумовлено складністю процесу перевірки відповідності фактичних значень показників нормативним значенням для окремих моделей, що проводяться під час їх випробувань і експлуатації. На базі розглянутої методики нами проведено оцінювання рівня якості моделей тракторів, що випускають нині ВАТ ХТЗ та ВАТ «Слобожанська промислова компанія», тобто відповідності значень основних показників їх нормативним значенням. Установлено, що всі моделі марки ХТА (окрім ХТА-220-1) по показнику енергонасиченості відповідають нормативам, представленим в [9]. Моделі марки ХТЗ наближаються до нормативу по цьому показнику і зможуть його швидко досягнути при умові заміни двигунів марки ЯМЗ-236 на більш потужні ЯМЗ-238. По запасу крутного моменту трактори марок ХТА і ХТЗ відстають від кращих зарубіжних марок: John Deere 8335R, Case IH Magnum 340, Case IH Magnum 340, Беларус 2022.3 тощо. Цей показник залежить від якості марки двигуна. Згідно [13], номінальний коефіцієнт запасу крутного моменту дизеля Д-260.4 складає 24%, а у ЯМЗ-236Д3 тільки 15%. При комплектуванні тракторів марки ХТЗ та ХТА двигунами, слід віддавати перевагу двигунам марки Д-260.4, Д-262.2S2 перед двигунами марки ЯМЗ.