http://ts.khntusg.com.ua/index.php/ts/issue/feed Науковий журнал «Технічний сервіс агропромислового лісового та транспортного комплексів» 2021-03-19T08:21:26+00:00 Калінін Євген Іванович gurnal_tc@ukr.net Open Journal Systems <p><strong>Журнал призначений для виробничників, викладачів, наукових співробітників, аспірантів і студентів, які спеціалізуються у відповідних або суміжних галузях науки та напрямках виробництва </strong></p> http://ts.khntusg.com.ua/index.php/ts/article/view/512 Підвищення гальмівної ефективності двовісних транспортних засобів під час виконання екстрених гальмувань у експлуатаційних умовах 2021-03-19T08:18:55+00:00 Назаров Олександр Іванович hefer64@ukr.net <p><em>Розглянуто питання підвищення гальмівний ефективності двохосьових транспортних засобів в експлуатаційний період.</em></p> <p><em>Для обгрунтування можливості підвищення ефективності гальмування двохосьових транспортних засобів в експлуатаційний період використано метод математичного моделювання руху двохосьового автотранспортного засобу, загальмовуваного на автомобільних дорогах, що мають поперечний ухил, з урахуванням дії складових сили аеродинамічного опору. Встановлено, що в разі виконання екстреного гальмування двохосьовим автотранспортним засобом в початковий момент гальмування є потенційна можливість реалізації більшої за величиною гальмівної сили на задній осі, що в результаті дозволить реалізувати відносно більшу ефективніть.</em></p> <p><em>Крім того, в зв'язку з прогнозованим зростанням інтенсивності та швидкості руху транспортних засобів, а також пропускної здатності автомобільних доріг, до забезпечення безпеки дорожнього руху пред'являються підвищені вимоги. Збільшення інтенсивності й швидкості руху, зокрема, двовісних транспортних засобів, як обладнаних, так і не обладнаних електронними системами стеження за процесом гальмування, може бути досягнуто за рахунок ряду заходів, в тому числі забезпечення мінімально допустимої дистанції між окремими транспортними засобами, що рухаються в єдиному потоці.</em></p> <p><em>Теоретичні дослідження проведено на математичній моделі загальмовуваного двовісного транспортного засобу при різних начальних швидкостях руху, що змінюються в межах 60-100 км/год. Встановлено, що залежно від величини початкової швидкості гальмування величина зміни нормального навантаження на колесах задньої осі може досягати 23-32% в початковий момент екстреного гальмування на сухому асфальтобетоні.</em></p> <p><em>Аналіз відносної зміни нормальних навантажень на осях транспортних засобів при екстреному гальмуванні з урахуванням експлуатаційних факторів показує, що нормальні навантаження на задній осі, отримані за уточненими залежностям, відрізняються від нормальних навантажень на цій же осі, визначених за класичною методикою, що створює передумови для посилення задніх гальм транспортного засобу з метою підвищення його гальмівний ефективності. Однак, при цьому повинні бути задіяні електронні пристрої, які відстежують зміну нормального навантаження на колесах транспортного засобу.</em></p> 2020-12-07T11:47:20+00:00 Авторське право (c) 2020 Науковий журнал «Технічний сервіс агропромислового лісового та транспортного комплексів» http://ts.khntusg.com.ua/index.php/ts/article/view/514 Розробка методики повірки системи вимірювання потужності на роликовому стенді пересувної діагностичної станції легкових автомобілів 2021-03-19T08:19:01+00:00 Мармут Ігор Арнольдович mia2005.62@ukr.net <p><em>Розвиток технічної діагностики автомобілів слід розглядати у безпосередньому зв'язку з розвитком всієї системи їх технічної експлуатації. В теперішній час розроблені різні засоби діагностування, які застосовуються в багатьох галузях промисловості і транспорту. Діагностику технічного стану багатьох агрегатів і систем автомобілів необхідно розглядати як особливий вид фізичного моделювання, що поєднує фізичні моделі з натурними приладами. Діагностичні стенди повинні забезпечувати моделювання фізичних процесів, що протікають у реальних дорожніх умовах. Є важливим реалістичне моделювання процесів взаємодії елементів автомобіля з діагностичним обладнанням з урахуванням реально діючих сил, яке дозволить підвищити точність діагностування автомобілів на стенді.</em></p> <p><em>У статті розглянуто питання моделювання умов для отримання діагностичної інформації щодо складних об'єктів. Як приклад розглянута перевірка тягових властивостей легкових автомобілів на інерційному роликовому стенді. Таке обладнання повинно мати навантажувальний пристрій, який може забезпечити проведення перевірки тягово-економічних властивостей легкового автомобіля. В якості альтернативи електричним машинам постійного та змінного струму, для навантажувального пристрою роликового стенда можна застосувати гідравлічний насос-мотор аксіально-поршневого типу.</em></p> <p><em>Для такого типу приводу потрібно розробити методику визначення потужності на колесах автомобіля. Паралельно з типовими методиками визначення потужності за допомогою балансирних пристроїв, пропонується для конкретної моделі стенда вимірювати потужність за перепадом тиску у гідросистемі.</em></p> <p><em>Крім того, вимірювальна система інерційного стенду повинна забезпечувати: об'єктивність оцінки параметрів, які заміряються; мінімальний час, необхідний для проведення діагностичних операцій; стабільність вимірів; простоту і доступність для обслуговуючого персоналу; необхідну точність вимірів.</em></p> <p><em>Для цього розроблені методики експериментального дослідження метрологічних характеристик (повірки) каналу вимірювання потужності та каналу вимірювання тиску в гідросистемі стенду.</em></p> <p><em>У висновках обґрунтована можливість застосування розробленої методики при проектуванні або модернізації інерційних роликових стендів для перевірки тягових властивостей легкових автомобілів.</em></p> 2020-12-07T11:48:45+00:00 Авторське право (c) 2020 Науковий журнал «Технічний сервіс агропромислового лісового та транспортного комплексів» http://ts.khntusg.com.ua/index.php/ts/article/view/515 Система експрес-діагностики якості паливо-мастильних матеріалів 2021-03-19T08:19:08+00:00 Дмитрів Василь Тарасович Dmytriv_V@ukr.net <p><em>Вологість паливо-мастильних матеріалів є одним з визначальних показників їх якості. Присутність вологи в матеріалі впливає на їх фізико-хімічні і електричні властивості. Вода характеризується високою діелектричною проникністю і здатністю легко взаємодіяти з іншими речовинами.</em></p> <p><em>Розроблення системи контролю вологості паливо-мастильних матеріалів у процесі експлуатації машини є невід’ємною частиною інформаційно-вимірювальних і керувальних систем сучасної мобільної техніки, і зокрема техніки спеціального призначення.</em></p> <p><em>Ємнісні сенсори вологості є розприділеними структурами і у вимірювальних системах параметрами вимірювання є як ємність, так і опір й індуктивність. Для реалізації ємнісного вимірювача з лінійною калібрувальною характеристикою, враховано що вимірювальне середовище є з великими змінними активними втратами, якими є оливи і палива двигунів внутрішнього згоряння. Для компенсування активних втрат застосовано схему з окремим вимірюванням реактивної складової повного опору діелькометричного первинного перетворювача на основі модуляції параметрів вимірювального резонансного контуру. Параметри такої схеми обирано так, щоб при вимкненій модуляційній ємності повна провідність схеми мала індуктивний характер.</em></p> <p><em>За міру якості перетворення вимірювальної схеми сенсора прийнято диференціальну чутливість, яка характеризує відношення відносних приростів вихідного (повної провідності) й вхідного (реактивної провідності) параметрів.</em></p> <p><em>Розроблений автоматичний одночастотний вимірювач з ємнісним сенсором, виконаним у вигляді електродів розсіяного поля, покритих шаром ізоляції, в якому використано метод модуляції параметрів вимірювального резонансного контуру. Для перевірки теоретичних досліджень проведений повний факторний експеримент на трьох рівнях при двох факторах – вологості досліджуваного середовища і частота напруги живлення вимірювального контуру.</em></p> <p><em>Працездатність вимірювальної схеми ємнісного перетворювача зберігається у всьому діапазоні вимірювань, якщо добротність ємнісного вимірювального перетворювача в матеріалі більша одиниці.</em></p> 2020-12-07T11:51:30+00:00 Авторське право (c) 2020 Науковий журнал «Технічний сервіс агропромислового лісового та транспортного комплексів» http://ts.khntusg.com.ua/index.php/ts/article/view/516 Способи знезараження молока в технологічному процесі виготовлення сиру твердого 2021-03-19T08:19:14+00:00 Довжик Михайло Якович zubkovladislav@ukr.net <p><em>Представлений та детально описаний інноваційний модуль отримання та переробки молока на базі Сумського національного аграрного університету. Розглянуті методи позбавлення молока патогенної мікрофлори для довшого його зберігання: пастеризація, ультрапастеризація чи стерилізація. Всі вони є ефективними і кожен з методів має свої плюси та мінуси. Досліджені режими пастеризації молока та установки, якими цей процес реалізується. Описується трубчастий пастеризатор та надається обґрунтування використання саме цього пастеризатора в інноваційному модулі отримання та переробки молока. Детально описаний процес виготовлення сиру твердого від отримання молока до безпосередньо закладання на зберігання.</em></p> 2020-12-07T11:52:03+00:00 Авторське право (c) 2020 Науковий журнал «Технічний сервіс агропромислового лісового та транспортного комплексів» http://ts.khntusg.com.ua/index.php/ts/article/view/517 Зміна конфігурації кривої крутного моменту двигуна під час розгону автомобіля 2021-03-19T08:19:16+00:00 Зибцев Юрій Васильович dandz0814@gmail.com <p><em>У розглянутих випадках спостерігається зсув частоти максимального моменту як в область низьких, так і в область високих обертів, причому напрямок зсуву можна однозначно прив'язати до типу двигуна або фірмі-виробнику, хоча варто відзначити, що у всіх згаданих двигунів групи Volkswagen максимуми зміщені вправо.</em></p> <p><em>У більшості випадків максимальний крутний момент при розгоні знижується. На перевірених автомобілях зниження не виходить за межі 8%. Це слід використовувати при вирішенні практичних завдань, наприклад, обчисленні часу розгону автомобілів. У зоні низьких частот у деяких двигунів момент падає в 3</em><em>–</em><em>6 разів у порівнянні з номінальним, отриманим в сталих режимах. Імовірно, ступінь цього падіння залежить від технічного стану двигуна, наприклад, зношеності циліндро-поршневої групи.</em></p> <p><em>Отримані результати не дають підстав для вироблення практичних рекомендацій, проте явно вказують на необхідність подальшого вивчення питання. Потрібні більш великі і ретельні дослідження, зокрема, з урахуванням віку двигуна, щоб виключити вплив технічного стану.</em></p> <p><em>Експериментальні дослідження представлені у вигляді експериментальних залежностей, які відображають криві крутного моменту двигунів легкових автомобілів, що знімаються на сталих навантаженнях при розгоні, залежать від діапазону швидкостей і від темпу розгону.</em></p> <p><em>При розгоні в дорожніх умовах максимальне значення крутного моменту виходить при меншій кутової швидкості обертання на 100-200 хв<sup>-1</sup>.</em></p> <p><em>Розроблено методику відновлення кривої крутного моменту за параметрами розгону і вибігу автомобіля при допущенні, що статичні опору при розгоні і вибігу однакові, а динамічний радіус дорівнює радіусу каченя.</em></p> 2020-12-07T11:52:59+00:00 Авторське право (c) 2020 Науковий журнал «Технічний сервіс агропромислового лісового та транспортного комплексів» http://ts.khntusg.com.ua/index.php/ts/article/view/518 Аналіз сучасних методів і приладів для вимірювання твердості ґрунту 2021-03-19T08:19:21+00:00 Зубко Владислав Миколайович zubkovladislav@ukr.net <p><em>В статті описано вплив твердості ґрунту на розвиток сільськогосподарських культур починаючи від проростання та до формування врожаю. Названо основні фактори, які впливають на формування не бажаного явища в ґрунті, так званої плужної підошви. Викладено аналіз сучасних існуючих методів і засобів визначення та вимірювання твердості ґрунту, як вітчизняного так і іноземного виробника, починаючи від лабораторних методів і закінчуючи ґрунтовими сканерами. </em></p> <p><em>Найбільш поширені в наш час твердоміри Горячкіна, Качинського, Голубєва, Ревякіна, Висоцького, Оганесяна.&nbsp; У дослідницькій практиці східно-європейських країн також використовували велику кількість пенетрометрів (Кіріце, Кунце, Флореску-Зелінгера, Гетко, Боріша та інших). Також розглянуто нові прилади, які дозволяють вести вимірювання в режимі безперервної реєстрації одночасно з обробітком ґрунту, вимірювати вологість і деякі інші показники, акумулювати результати, статистично і графічно їх обробляти. Це твердоміри американського і голландського виробництва, які серійно випускаються, а також твердоміри зі Словаччини і Швеції. Подібні розробки ведуться і в Україні (М.М Сурду, В.В. Медведєв).</em></p> <p><em>Однак більш повну інформацію може дати безперервний вимір твердості поля з кореляцією по щільності ґрунту, накладкою координат по GPS і побудова електронних карт щільності ґрунту.</em></p> <p><em>Питання твердості ґрунту було і є актуальним, тому що від цього залежить формування врожайності і відповідно прибуток фермерів. Таким чином, існує актуальне завдання вдосконалення методів і засобів вимірювання твердості ґрунту.</em></p> <p><em>Піднято питання про розробку більш дешевшого методу, на відміну від ґрунтових сканерів, для визначення плужної підошви, але ж не менш ефективних від них.</em></p> 2020-12-07T11:53:40+00:00 Авторське право (c) 2020 Науковий журнал «Технічний сервіс агропромислового лісового та транспортного комплексів» http://ts.khntusg.com.ua/index.php/ts/article/view/519 Характеристики технологічної надійності льонозбиральних комбайнів як фактори їх продуктивності 2021-03-19T08:19:27+00:00 Лімонт Анатолій Станіславович lajla2412@ukr.net <p><em>За характеристики технологічної надійності льонозбиральних комбайнів прийняті наробіток впродовж зміни на технологічні відмови і тривалість усунення цих відмов, частка цієї тривалості в структурі часу зміни, частковий коефіцієнт використання часу зміни, що враховує простої агрегату через усунення технологічних відмов та коефіцієнт технологічної надійності комбайнів і число їх технологічних відмов за годину змінного часу збиральних агрегатів. Оцінним показником ефективності використання льонозбиральних комбайнів визначена їх продуктивність за годину змінного часу.</em></p> <p><em>Продуктивність комбайнів залежно від наробітку на технологічні відмови описується рівнянням прямої з додатним кутовим коефіцієнтом, тривалості усунення технологічних відмов і частки цієї тривалості в структурі часу зміни – спадаючими гіперболами, часткового коефіцієнта використання часу зміни, що враховує простої збиральних агрегатів через усунення технологічних відмов комбайнів, і коефіцієнта їх технологічної надійності – рівняннями зростаючих гіпербол, а від числа технологічних відмов комбайнів за годину змінного часу – рівнянням спадаючої експоненти.</em></p> <p><strong><em>Ключові слова: </em></strong><em>льонозбиральний комбайн</em></p> 2020-12-07T11:54:27+00:00 Авторське право (c) 2020 Науковий журнал «Технічний сервіс агропромислового лісового та транспортного комплексів» http://ts.khntusg.com.ua/index.php/ts/article/view/520 Математичне моделювання руху шарнірно-зчленованої колісної машини з пружнім елементом у з’єднувальному шарнірі 2021-03-19T08:19:31+00:00 Дубінін Євген Олександрович dubinin-rmn@ukr.net <p><em>Отримана динамічна модель руху шарнірно-зчленованого колісного трактора нерівностями враховує основні конструктивні параметри, що впливають на стійкість його положення в площині, перпендикулярній до опорної поверхні, а також характеристики опорної поверхні. Для побудови рівнянь руху секцій трактора&nbsp; використано рівняння Лагранжа другого роду та, виходячи з конструктивних особливостей шарнірно-зчленованого колісного трактора, прийнятий ряд припущень для спрощення математичної моделі. У розглянутому варіанті сполучний шарнір трактора являє собою конструкцію з пружнім елементом. Зміна кутів нахилу твірних нерівностей поверхні під колесами секцій шарнірно-зчленованого трактору задана у вигляді періодичних функцій. В якості параметру динамічної стійкості положення розглянуті кутові швидкості секцій у поперечній площині, перпендикулярній до опорної поверхні. </em></p> <p><em>Наявність пружного зв’язку в горизонтальному шарнірі впливає на стійкість проти перекидання та може бути зроблена в різному конструктивному виконанні. Одним з таких варіантів є застосування пружин або пружини, які б під час коливань секцій машини під час руху нерівностями перерозподіляли енергію коливань найменш стійкої передньої секції до більш стійкої задньої, при цьому частково зменшуючи цю енергію. Таким чином, система буде більш стійкою щодо перекидання та забезпечить відсутність ударних навантажень між елементами з’єднувального шарніра, підвищивши його надійність.</em></p> <p><em>Встановлено, що наявність пружного елементу у горизонтальному шарнірі між секціями знижує максимальні величини параметра стійкості положення – кутових швидкостей секцій на 15–20%. При цьому підвищується динамічна стійкість колісних шарнірно-зчленованих машин.</em></p> 2020-12-07T11:55:22+00:00 Авторське право (c) 2020 Науковий журнал «Технічний сервіс агропромислового лісового та транспортного комплексів» http://ts.khntusg.com.ua/index.php/ts/article/view/521 Використання фторопластових фільтруючих елементів у біотехнологічному виробництві антибіотичних речовин 2021-03-19T08:19:37+00:00 Калюжная Ольга Сергіївна kalyuzhnayao.s@gmail.com <p><em>У роботі показана перспективність подальших досліджень щодо використання пористих фільтрів на основі фторопласта </em><em>у виробництві антибіотичних речовин.</em></p> <p><em>&nbsp;Аналіз досліджень виявив актуальність проблеми антибіотикостійкості інфекційних агентів, у зв’язку з цим виникає необхідність розробки нових видів антибіотиків або вдосконалення існуючих. </em></p> <p><em>Сьогодні основним методом отримання нових антибіотиків є біосинтез, який здійснюється ферментацією відповідного мікроорганізму, а завершальним етапом будь-якого біотехнологічного виробництва є виділення цільового продукту з живильного середовища та його очищення. Початковим етапом виділення продукту є фільтрація за допомогою фільтрів різної конструкції. Серед великої кількості конструкцій фільтрів та фільтрувальних елементів різних композицій, що пропонуються на ринку, ми зупинились на фторопластових фільтруючих елементах. </em></p> <p><em>Нами вивчено антимікробну активність культуральної рідини P.&nbsp;аeruginosa двома методами - методом перпендикулярних штрихів та двократних розведень. Результати досліджень показали, що після фільтрації антимікробна активність дещо збільшилась, що може бути обумовлено концентруванням клітин та, відповідно, виділенням більшої кількості антимікробних речовин клітинами мікроорганізму P.&nbsp;aeruginosa.&nbsp; </em></p> 2020-12-07T11:58:03+00:00 Авторське право (c) 2020 Науковий журнал «Технічний сервіс агропромислового лісового та транспортного комплексів» http://ts.khntusg.com.ua/index.php/ts/article/view/522 Оцінка точності і достовірності вимірювання витрат палива 2021-03-19T08:19:41+00:00 Кривошапов Сергій Іванович tesa@khadi.kharkov.ua <p><em>Розглянуто необхідність визначення фактичного значення витрати палива під час експлуатації дорожньо-транспортних засобів. По витраті палива можна оцінювати складність умов експлуатації, технічний стан автомобіля, коригувати періодичність технічних впливів, розраховувати ресурс машин. Від витрати палива залежить вартість транспортної операції і інтенсивність забруднення навколишнього середовища. Законодавство обмежує споживання палива, накладає обмеження на точність вимірювання і умови випробування. Розглянуто чинники, що впливають на вимірювання витрати палива. Витрата палива визначається аналітичними і експериментальними методами. Фактичні витрати палива вимірюється за рівнем палива в баку, за даними з контролера блоку управління двигуном (k-line, CAN Buss), шляхом вимірювання потоку палива, що надходить по паливопроводу від бака до форсунок. В останньому випадки застосовуються непрямі методи вимірювання витрати: вимірі силового впливу потоку, перепад тиску, швидкості потоку, часу заповнення мірного обсягу. Проаналізовано переваги та недоліки основних типів витратоміра палива. Дослідження проводилися на поршневому витратомірі палива. Після виміру необхідно виконати наступні аналогового, аналогово-цифрового і чисельного перетворення. Розроблено схему тарировки витратоміра. Зроблено оцінку загальної похибки. Отримано значення абсолютної і відносної похибки на всьому діапазоні вимірюваного показника. Проведено обробку результатів вимірювання методом регресійного аналізу. Отримано коефіцієнти лінійної коригування робочого об'єму витратоміра палива. Зроблено оцінку максимальної помилки за коефіцієнтом детермінації. Запропоновано в програму контролера управління витратоміром включати процедуру коригування та урахування похибки. Розроблено висновки та рекомендації, вказані основні шляхи подальших досліджень.</em><em>.</em></p> 2020-12-07T11:58:34+00:00 Авторське право (c) 2020 Науковий журнал «Технічний сервіс агропромислового лісового та транспортного комплексів» http://ts.khntusg.com.ua/index.php/ts/article/view/523 Дистанційний контроль технічного стану автомобілів 2021-03-19T08:19:47+00:00 Волков Володимир Петрович wolf949@ukr.net <p><em>Наведено дані стосовно поточного стану автотранспорту в Україні та недоліки існуючого технічного обслуговування і ремонту автомобілів при експлуатації. Розроблено сучасну технологію дистанційної оцінки робочого стану автомобілів. Для неї, на підставі загального підходу щодо дослідження системи, сформована інформаційно-комунікаційна модель системи дистанційного моніторингу технічного стану автомобіля: «автомобіль - водій - умови експлуатації - інфраструктура експлуатації автомобіля (транспорт і автомобільні дороги)». Модель включає взаємодію компонентів моніторингу: автомобіль з водієм і бортову інформаційну систему; умови експлуатації транспортного засобу (дорожні, транспортні, атмосферно-кліматичні умови і культура праці); транспортна інфраструктура і дорожня інфраструктура). Для реалізації запропонованої технології розроблений інформаційний програмний комплекс «IdenMonDiaOperСon HNADU-16 », деякі з яких представлені в статті.</em></p> 2020-12-07T11:59:03+00:00 Авторське право (c) 2020 Науковий журнал «Технічний сервіс агропромислового лісового та транспортного комплексів» http://ts.khntusg.com.ua/index.php/ts/article/view/524 Оптимізація параметрів двобарабанної обчісувальної жниварки для збирання насіння льону олійного 2021-03-19T08:19:50+00:00 Козаченко Олексій Васильович o.v.kozachenko21@gmail.com <p><em>В роботі представлено результати експериментальних досліджень обґрунтування раціональних конструктивно-режимних параметрів жниварки для збирання насіння льону олійного методом обчісування рослин на корені. Обробкою результатів математичного моделювання процесу сепарації вороху в жниварці обчісувального типу з криволінійною формою кожуха із врахуванням фізико-механічних властивостей його компонентів встановлено, що значущими факторами процесу є такі конструктивно-режимні параметри: частота обертання бітера-відбивача n<sub>1 </sub>і обчісувального барабана n<sub>2</sub>, положення прозорої зони границі L повітряної сітки кожуха і її ширина </em><em>B</em><em>. Експериментальними дослідженнями процесу сепарації&nbsp; вороху в жниварці встановлено</em> <em>залежності масової частки відходу лушпиння і часточок стебла з її області δ<sub>h</sub>, частки відходу насіння і коробочок із насінням δ<sub>h</sub> і потужності Р, що споживається, </em><em>від частоти обертання бітера-відбивача n<sub>1 </sub>і обчісувального барабана n<sub>2</sub>, положення </em><em>повітряної сітки</em><em> L і її ширини B</em><em>. Виділені, як найбільш значущі такі&nbsp; конструктивно-режимні параметри жниварки обчісувального типу для збирання насіння льону олійного: частота обертання бітера-відбивача n<sub>1</sub> = 892 об/хв., частота обертання обчісувального барабана n<sub>2</sub> = 652 об/хв., положення повітряної сітки L = 0,62 м&nbsp; і її ширина B = 0,56 м. При цьому масова частка відходу лушпиння і часточок стебла&nbsp; складає δ<sub>h</sub> = 47,5 %, частка втрат насіння і коробочок із насінням з області жниварки, відповідно, δ<sub>h</sub> = 2,1 %, а потужність, що споживається на виконання процесу,&nbsp; </em><em>P</em><em> = 2,7 кВт. Статистичний аналіз показав, що коефіцієнт кореляції між теоретичними і експериментальними даними складає 0,88-0,95, відносна похибка оптимальних значень 4,6 %. Наочне і статистичне порівняння теоретичних і експериментальних даних підтвердило адекватність математичних моделей, які розроблено в результаті теоретичних досліджень. </em></p> <p><em>За результатами виконаних експериментальних досліджень можна стверджувати про корисність їх застосування для інженерних розрахунків при створенні нових технічних засобів для збирання врожаю сільськогосподарських культур методом обчісування рослин на корені.</em></p> 2020-12-07T11:59:51+00:00 Авторське право (c) 2020 Науковий журнал «Технічний сервіс агропромислового лісового та транспортного комплексів» http://ts.khntusg.com.ua/index.php/ts/article/view/525 Дослідження впливу системи точного висіву «precision planting delta force» на якісні показники посіву та врожайність культур 2021-03-19T08:19:56+00:00 Соколік Сергій Петрович Sokolik1009@gmail.com <p><em>Здійснюючи вибір типу посівних машин та їхніх параметрів, слід зважати на цілий комплекс чинників, зокрема, глибину посіву, тип ґрунту, вологість, наявність рослинних решток, особливості сорту тощо, а також слід враховувати неоднорідність ґрунтових умов в межах одного поля.</em></p> <p><em>Аналіз експериментальних даних дав можливість визначити оптимальні параметри швидкості руху посівного агрегату при яких можливо виконати технологічний процес сівби соняшника та кукурудзи на зерно з забезпеченням максимальних значень якісних показників.</em></p> <p><em>При роботі посівних агрегатів досліджено рівномірність глибини сівби насіння при трьох різних швидкостях з використанням системи Delta Force і без неї. Для сівби використовували сівалку точного висіву John Deere 24 Row Planter. Вимірювання показників проводили при робочих швидкостях 6 – 7 км/год., 8 – 9 км/год. та 9 – 12 км/год. </em></p> <p><em>Так нами було визначено, що найбільш оптимальним діапазоном робочих швидкостей посівного агрегату є 8 – 9 км/год. При використанні системи Delta Force, вдається забезпечити збільшення значень якісних показників роботи агрегату.</em></p> <p><em>При порівнянні врожайності на досліджуваних ділянках, кращі результати зафіксовано також на ділянці, де посів виконувався з використанням системи Delta Force. Беручи до уваги те, що кліматичні умови, забезпечення вологою та поживними речовинами на обох ділянках для кожної культури були однаковими, можна зробити висновок, що саме більш якісний посів соняшнику та кукурудзи з використанням системи Delta Force дозволив досягнути підвищення врожайності.</em></p> 2020-12-07T12:00:23+00:00 Авторське право (c) 2020 Науковий журнал «Технічний сервіс агропромислового лісового та транспортного комплексів» http://ts.khntusg.com.ua/index.php/ts/article/view/526 Особливості подрібнення і механоактивації сумішей різноміцних матеріалів шихти для зносостійкого наплавлення 2021-03-19T08:20:01+00:00 Лузан Сергій Олексійович kafedraTSRP@i.ua <p><em>На основі аналізу фізико-хімічних явищ, що відбуваються при механічному розмолі і механічній активації порошкових матеріалів розроблено технологію синтезування модифікуючого матеріалу із застосуванням СВС-процесу і процесу наплавлення зносостійких покриттів на основі матеріалів, що самофлюсуються. Запропоновано алгоритм оцінки ступеня подрібнення порошкових матеріалів</em><em>.</em></p> 2020-12-07T12:01:06+00:00 Авторське право (c) 2020 Науковий журнал «Технічний сервіс агропромислового лісового та транспортного комплексів» http://ts.khntusg.com.ua/index.php/ts/article/view/527 Енергозберігаючі технології екологічно безпечного відновлення і одночасно зміцнення посадкових місць під підшипники кочення машин сільськогосподарської техніки 2021-03-19T08:20:03+00:00 Саржанов Богдан Олександрович arhimag0@gmail.com <p><em>В роботі представлені результати досліджень різних методів відновлення посадочних місць під підшипники кочення (ПК). Проведений аналіз дозволив з усіх розглянутих методів виділити, як найбільш перспективні, метод електроіскрового легування (ЕІЛ) і нанесення металополімерних матеріалів (МПМ). Комбінація зазначених технологій (ЕІЛ + нанесення МПМ), дозволила рекомендувати до практичного застосування гаму технологічних процесів, які дозволяють менш енерговитратними і екологічно безпечними технологіями відновлювати посадочні місця під ПК.</em></p> <p><em>З метою визначення найбільш перспективної і екологічно безпечної технології відновлення і зміцнення посадкових поверхонь під ПК проводилися відносні порівняльні випробування на машині тертя СМЦ-2 за схемою диск - плоский зразок , який служив контртілом. Як контртіло використовувався прямокутний зразок з твердого сплаву ВК8 з шорсткістю робочої поверхні R а = 1,6 мкм.</em></p> <p><em>В результаті досліджень зносостійкості покриттів зразків зі сталі 12Х18Н10Т встановлено, що відносний знос зразків без покриття, відповідно, в 6,3; 4,7; 2,6 і 2,5 рази вище, ніж у зразків з покриттями, сформованими в послідовності: цементація методом ЕІЛ (ЦЕІЛ) → ЕІЛ Al → ЕІЛ Т15К6 → нанесення МПМ; ЕІЛТ15К6 → нанесення МПМ, армованого твердим сплавом ВК6; ЕІЛТ15К6 → нанесення МПМ, армованого дротом і ЕІЛТ15К6 → нанесення МПМ.</em></p> 2020-12-07T12:01:42+00:00 Авторське право (c) 2020 Науковий журнал «Технічний сервіс агропромислового лісового та транспортного комплексів» http://ts.khntusg.com.ua/index.php/ts/article/view/528 Аналіз законів розподілу ресурсу елементів при дослідженні надійності прес-гранулятора 2021-03-19T08:20:07+00:00 Болтянська Наталя Іванівна nataliia.boltianska@tsatu.edu.ua <p><em>В умовах механізації і автоматизації сільськогосподарського виробництва зростає значення показників надійності і довговічності в загальній оцінці якості техніки. Тим часом вирішувати завдання, забезпечена надійності машин стає все важче через безперервне зростання силовий напруженості деталей і вузлів в результаті підвищення робочих швидкостей, збільшення завантаження при універсалізації машин і багатьох інших факторів, пов'язаних з прогресом сільгоспмашинобудування. </em></p> <p><em>Розглядаючи різні моделі відмов виділено ряд розподілів: нормальний, логарифмічно нормальний, Вейбулла, гамма та експоненціальний, які є основою побудови моделей довговічності невідновлених виробів тваринницької техніки, замінених у разі відмови запасними. Перелічені розподіли охоплюють відповідно поступові, зносові, утомлені та раптові відмови механічних систем, складних систем, що пройшли період припрацювання, а також систем, які експлуатуються в тяжких умовах під впливом механічних і кліматичних навантажень. </em></p> <p><em>Характерним для нормального розподілу є те, що інтенсивність відмов починається з 0 і зі збільшенням часу дуже зростає. Це означає, що потік відмов не є стаціонарним і має місце старіння елементів. В області малих значень t старіння елементів несуттєво впливає на надійність, тому ймовірність безвідмовної роботи виробу зменшується незначно. Після тривалої експлуатації системи, відмови елементів якої мають нормальний розподіл, її надійність швидко знижується, тому ймовірність безвідмовної роботи падає. Нормальний розподіл застосовується при поступовій зміні параметрів, або у тому випадку, коли частка раптових відмов дуже мала, тобто для виробів, працюючих у сприятливих умовах експлуатації. Він притаманний для опису поступових спрацьовуваних відмов. Розподіл Вейбулла відповідає ситуації руйнування самої слабкої ланки із деякої сукупності, а також є достатньо гнучкою функцією, за допомогою якої добре вирівнювати різноманітну статистику відмов і яка може бути моделлю відмов механічних об’єктів. Експоненціальний розподіл має місце у випадках, коли вироби складні й можлива більша кількість відмов різних елементів виробів із неоднаковою інтенсивністю. </em></p> 2020-12-07T12:02:33+00:00 Авторське право (c) 2020 Науковий журнал «Технічний сервіс агропромислового лісового та транспортного комплексів» http://ts.khntusg.com.ua/index.php/ts/article/view/529 Принципи побудови та функціонування кіберфізичної системи технічного сервісу автотранспортної та мобільної сільськогосподарської техніки 2021-03-19T08:20:14+00:00 Аулін Віктор Васильович aulivv@gmail.com <p><em>Результати досліджень в області організаційної поведінки та управлінь командами в кіберфізичних системах технічного сервісу показали, що найбільш ефективним є самоорганізуючі команди в груповій поведінці ресурсів. </em></p> <p><em>В роботі представлено багаторівневу самоорганізацію ресурсів кіберфізичної системи технічного сервісу на основі ситуаційно-орієнтованого підходу. В основі підходу покладено концепцію, що стосується організаційної поведінки ресурсів верхнього рівня і забезпечення їх врахування при самоорганізації ресурсів нижнього рівня. Дано схематичне відображення принципів побудови і функціонування кіберфізичної системи технічного сервісу. З'ясовано, що спільний доступ до інформації про ресурси кіберфізичної системи технічного сервісу забезпечується використанням технології інтелектуальних просторів. </em></p> <p><em>Реалізацію ситуаційно-орієнтованого підходу здійснено на прикладі сценарію надання послуг в сервісному обслуговуванні автотранспортної та мобільної сільськогосподарської техніки з участю фізичних пристроїв, контрольованих керуючими ресурсами, та ресурсів планування, що відповідають за генерацію спрямованості поведінки керуючих ресурсів. Концепція структурно-орієнтованого підходу зображена у вигляді рівнів самоорганізації ресурсів у відповідності до ситуацій в кіберфізичній системі технічного сервісу. Розглянуто самоорганізацію на всіх рівнях генерації ситуацій поведінки груп ресурсів, а також внутрішньорівневу самоорганізацію.</em></p> <p><em>Зазначено, що технологія інтелектуального простору побудована на відкритій платформі Smart-M3 і представлено її структуру. Загальна структура платформи містить три групи пристроїв з інформаційними агентами, семантичним інформаційним брокером і фізичним сховищем інформації. Сама платформа ґрунтується на концепції семантичний Веб. Показано, що обмін інформацією між учасниками просторів здійснюється на основі стандарту Hyper Text Transfer Protocol з використанням ідентифікатора ресурсів. Дія стандарту базується на клієнт-серверній технології.</em></p> 2020-12-07T12:03:35+00:00 Авторське право (c) 2020 Науковий журнал «Технічний сервіс агропромислового лісового та транспортного комплексів» http://ts.khntusg.com.ua/index.php/ts/article/view/530 Аналіз стану дендрофлори волинської області 2021-03-19T08:20:20+00:00 Ковальчук Наталія Павлівна vitaliy.puts@lntu.edu.ua <p><em>Проведений аналіз сучасного стану дендрофлори Волинської області. Вивчено еколого-біологічні проблеми зелених насаджень в умовах урбанізації. Наведено негативний вплив урбогенних факторів на деревні рослини. Розглянуто урбанізацію як об’єктивний історичний процес підвищення ролі міст у розвитку цивілізації з одночасною трансформацією природного довкілля, а точніше, довкілля існування людини – творця такого феномена, яким є місто. </em></p> <p><em>Проаналізовано рівень забруднення атмосферного повітря Волинської області, як одного з життєво найважливіших елементів навколишнього середовища, будь-яка зміна складу і властивостей якого, негативно впливає на здоров’я людей, тварин, стан рослинного покриву та екосистеми в цілому. Наведено еколого-біологічні проблеми деревних рослин у різних екологічних умовах зростання. Забруднене повітря становить як пряму негативну загрозу здоров’ю, так і спричинює повільне руйнування різних систем життєзабезпечення організму. Дуже небезпечними для людини є сполуки азоту – нітрити і нітрати, котрі потрапляють у повітря з відпрацьованими газами автомобілів та під час внесення мінеральних добрив. Деякі з них є вихідними продуктами для синтезу канцерогенних речовин. Забруднене повітря значно знижує імунітет, негативно впливає на органи дихання, спричинюючи виникнення респіраторних захворювань, катарів верхніх дихальних шляхів, ларингіту, ларинготрахеїту, фарингіту, бронхіту, пневмонії, що на сьогодні є досить частими захворюваннями волинян.</em></p> <p><em>Розглянуто наслідки антропогенного впливу на феноритміку та життєвість зелених насаджень. У результаті проведених фенологічних спостережень встановлено, що основні фенофази у деревних рослин в межах міста починаються раніше і проходять у більш швидкому темпі, ніж у приміській зоні. Тому справедливим є твердження про зсув вегетаційних, обмінних процесів і передчасне старіння у дерев та кущів, що знаходяться під впливом урбогенних умов середовища.</em></p> <p><em>Вивчено проблеми підвищення життєвості дендрофлори Волині, з метою збереження існуючого біологічного та ландшафтного різноманіття та створення нових високодекоративних, стійких до урбогенних умов насаджень для майбутніх поколінь.</em></p> 2020-12-07T12:04:09+00:00 Авторське право (c) 2020 Науковий журнал «Технічний сервіс агропромислового лісового та транспортного комплексів» http://ts.khntusg.com.ua/index.php/ts/article/view/531 Аналіз вдосконалення робочого органу кабелеукладача при безтраншейному прокладанні кабелю 2021-03-19T08:20:27+00:00 Коротков Євген korotkovgenij@gmail.com <p><em>В статті розглядаються питання конструкції робочого органу кабелеукладача при прокладанні кабелю безтраншейним способом. Проведено аналіз по вдосконаленню робочого органу кабелеукладача та основні переваги безтраншейної прокладки кабелів.</em></p> <p><em>Безтраншейна укладка кабелю в </em><em>ґрунт – це ефективна технологія, яка надає можливість не руйнувати верхній шар ґрунту під час проведення підземних робіт. Завдяки цьому зникає необхідність перекривати дороги, порушувати цілісність існуючих комунікацій, знищувати насадження.</em></p> <h4><em>Безтраншейна технологія прокладання кабелю дозволяє не тільки зменшувати матеріальні витрати, але і скорочувати час виконання робіт. Тривалість укладки кабелю буде залежати від таких факторів, як перешкоди у вигляді доріг, автомагістралей, будівельних об’єктів. <strong>Завданням безтраншейної прокладки є:</strong> прокладка мереж водопостачання, каналізації, газопроводу; прокладка кабелів електропостачання, телефонних і оптоволоконних кабельних ліній зв'язку та сигналізації; заміна зношених комунікацій на нові; прокладка каналізації будь-якого виду.</em></h4> <h4><em>Також в статті висвітлено аналіз вдосконалення конструкції кабелеукладачів з активними землерийними робочими органами (ЗРО), принцип дії яких заснований на безтраншейному способі, які також мають обмежену швидкість робочого руху та відносну швидкість робочого органа, складність конструкції та низьку експлуатаційну надійність.</em></h4> <p><em>Аналіз вітчизняних і закордонних конструкцій безтраншейних укладачів показав, що в практиці будівництва підземних комунікацій застосовують більше 60 моделей машин з різноманітними землерийними робочими органами за формою робочої поверхні, які по різному впливають на ґрунтове середовище.</em></p> <p><em>За даними попередніх досліджень найперспективнішими є безтраншейні причіпні кабелеукладачі з пасивним землерийними робочими органами. Однак, незважаючи на вказані переваги, безтраншейний спосіб будівництва ще не набув широкого розповсюдження. Це пояснюється тим, що традиційні робочі органи безтраншейних укладачів працюють за принципом розрізання і запресування ґрунту в стінки щілини, що нарізається.</em></p> 2020-12-07T12:05:03+00:00 Авторське право (c) 2020 Науковий журнал «Технічний сервіс агропромислового лісового та транспортного комплексів» http://ts.khntusg.com.ua/index.php/ts/article/view/532 Застосування композиційних електролітичних покриттів для підвищення зносостійкості робочих органів грунтобробних машин 2021-03-19T08:20:33+00:00 Стечишин Мирослав Степанович av.mart@ukr.net <p><em>У статті приведені результати досліджень впливу композиційних електролітичних покриттів (КЕП) на перспективи підвищення абразивної зносостійкості робочих органів грунтообробних машин: лап культиваторів, дискових борін, лемешів.</em><em>У даній роботі досліджено вплив розмірів частинок наповнювача SiC (карбіду кремнію) та їх об’ємного вмісту в нікелевій матриці на трибологічні характеристики КЕП, нанесених на зразки із сталі 45.</em><em>Формування КЕП з Ni-SiC<sub>нано</sub> і Ni-SiC<sub>5</sub>, а також з включеннями аморфного бору проводили на вертикальному катоді з неперервним розмішуванням суспензії на розробленій нами установці. Формування КЕП з частинками SiC<sub>28</sub>, SiC<sub>50</sub>, SiC<sub>100</sub> із додаванням порошків аморфного бору здійснювали на горизонтальному катоді. Зміна вмісту частинок в матриці регулювалася зміною відношення </em> <em>&nbsp;і (час перемішування/час седиментації) та зміною концентрації&nbsp; частинок SiC і В в електроліті.</em><em>Найвищу зносостійкість серед наведених покриттів мають КЕП з включеннями фракцій 28/20 та 50/40 мкм, які мають найменший знос при всіх навантаженнях. Вміст наповнювача в таких покриттях складає, відповідно, 24 та 28 об.%. При цьому дещо менший знос мають покриття з включеннями фракції 28/20 мкм. Ваговий знос таких зразків є на порядок менший ніж для покриттів з меншими та крупнішими частинками. У порівнянні з гальванічним нікелем такі покриття мають зменшення зносу у 12, 9 та 5 разів при навантаженнях 20, 40, 60 Н, відповідно. </em><em>Аналіз результатів випробувань показав, що на коефіцієнт тертя суттєво впливають навантаження при терті та розмір частинок наповнювача SiC і чітко прослідковується така закономірність, що зі збільшенням навантаження на зразок коефіцієнт тертя зменшується. Щодо впливу розміру частинок наповнювача КЕП на коефіцієнт тертя f, можна відзначити, що коефіцієнт тертя зменшується з ростом розмірів частинок і для діапазону розмірів частинок наповнювача 40…60 мкм коефіцієнт тертя є мінімальним. Для покриттів з більшими частинками наповнювача (фракція 100/80) коефіцієнт тертя є більшим.</em><em>Отже, трибологічні дослідження показують перспективність і ефективність застосування КЕП для підвищення зносостійкості робочих органів ґрунтообробних машин.</em></p> 2020-12-07T12:05:45+00:00 Авторське право (c) 2020 Науковий журнал «Технічний сервіс агропромислового лісового та транспортного комплексів» http://ts.khntusg.com.ua/index.php/ts/article/view/533 Концептуальні засади інтегрованого управління якістю обслуговування клієнтів логістичного провайдера 2021-03-19T08:20:40+00:00 Карпунь Ольга Василівна 123@gmail.com <p><em>В статті досліджено сутність інтегрованого управління, дано власне визначення поняття інтегрованого управління якістю обслуговування клієнтів логістичного провайдера, запропоновано структуру системи управління якістю обслуговування клієнтів, а також вдосконалену Gap-модель оцінки розходжень за якістю обслуговування клієнтів логістичного провайдера.</em></p> <p><em>Сучасний ринок вимагає безперервного поліпшення якості продукції та послуг як найважливішого фактору підвищення конкурентоспроможності, в тому числі логістичних провайдерів. Для вирішення цієї проблеми потрібно мати інтегровані системи управління якістю обслуговування клієнтів, які б враховували вимоги міжнародних стандартів та усіх учасників даного процесу.</em></p> <p><em>Проведені дослідження показали, що найбільш доцільним способом підвищення ефективності управління якістю обслуговування клієнтів логістичного провайдера в умовах зростаючої конкуренції є формування інтегрованої системи управління. </em></p> <p><em>Як показали дослідження, інтегровані системи управління будуються на основі застосування системного і процесного підходів до управління підприємством, які дозволяють пов’язати в єдине ціле різні процеси і види діяльності підприємства. </em></p> <p><em>Діяльність будь-якої організації пов’язана з ризиками, які визначають основні втрати. Як зазначається, метою створення інтегрованої системи управління є спільне оптимальне управління ризиками, що дозволяє скоротити потрібні підприємству матеріальні та організаційні ресурси. </em></p> <p><em>Інтегроване управління обслуговуванням клієнтів логістичного провайдера – це, перш за все, мистецтво компромісу, при якому рішення приймаються виходячи із загальної мети з урахуванням інтересів усіх учасників логістичного процесу. При цьому основні труднощі виникають в ситуації, коли сусідні ланки використовують різні принципи організації і планування операцій в ланцюгах поставок.</em></p> <p><em>Інтегроване управління якістю обслуговування клієнтів логістичного провайдера повинно передбачати узгодження якості послуг по всьому ланцюгу обслуговування. Різні компанії бізнес-партнери, що приймаюсь участь у даному ланцюгу, повинні усвідомити, що вони є ланками одного процесу й мають загальну мету – максимальне задоволення потреб клієнта.</em></p> 2020-12-07T12:06:13+00:00 Авторське право (c) 2020 Науковий журнал «Технічний сервіс агропромислового лісового та транспортного комплексів» http://ts.khntusg.com.ua/index.php/ts/article/view/534 Оцінка ефективності застосування фулеренових композицій в гідростатичних приводах сільськогосподарських машин 2021-03-19T08:20:47+00:00 Кравцов Андрій Григорович kravcov@gmail.com <p>Наведено аналіз застосування фулеренів і фулеренових добавок до робочих рідин&nbsp; гідростатичних приводів ГСТ-90 сільськогосподарської техніки. Показано, що застосування фулеренових композицій в гідравлічних оливах гідростатичних приводів сільськогосподарських машин є перспективним напрямком і дозволить знизити витрати на тертя в трибосистемах ГСТ, що призведе до економії палива, при одночасному зниженні швидкості зношування матеріалів трибосистем та збільшенню ресурсу.</p> <p>Метою даної роботи є експериментальне дослідження ефективності застосування фулеренових композицій в гідравлічних оливах гідростатичних приводів і ступеня їх впливу на питому витрату палива приводного електродвигуна. Маса фулеренової композиції 100 гр на один кілограм гідравлічної оливи. Склад фулеренової композиції - 0,75 гр фулеренів і 99,25 гр рослинної ріпакової олії. Загальна маса фулеренової композиції 100 гр вводилася в 1000 гр базовой гідравлічної оливи МГЕ-46В, (10% мас.).</p> <p>Витрати на тертя в трибосистемах ГСТ-90 оцінювали по величині потужності приводного електродвигуна&nbsp; на випробувальному стенді КІ-4815М.</p> <p>Експериментальним шляхом отримані значення зниження&nbsp; потужності електродвигуна на привод ГСТ-90 під час випробувань на стенді. Встановлено, що при використанні фулеренової композиції в робочої рідині МГЕ-46В,&nbsp; потужність електродвигуна на привод ГСТ зменшується на&nbsp;&nbsp; 17,2…17,6%.</p> <p>Застосування фулеренової композиції в робочій рідині дозволить знизити витрати палива дизелем сільськогосподарської машини. На прикладі зернозбирального комбайна, де використовується ГСТ-90, розраховано зменшення витрати дизельного палива&nbsp; від застосування фулеренової композиції. При напрацюванні зернозбиральним комбайном 300 мотогодин за сезон, економія палива складе 735 кг&nbsp; на одну машину.</p> 2020-12-07T12:07:13+00:00 Авторське право (c) 2020 Науковий журнал «Технічний сервіс агропромислового лісового та транспортного комплексів» http://ts.khntusg.com.ua/index.php/ts/article/view/535 Процес підйому ґрунту робочими органами грунтообробної розрихлювально-сепаруючої установки 2021-03-19T08:20:53+00:00 Сиромятников Юрій Миколайович gara176@meta.ua <p><em>Предметом дослідження є процес функціонування дискових робочих органів з лемешем ґрунтообробної розрихлювально-сепаруючої установки, що здійснює підйом та сепарацію. При переміщенні леміша на малих глибинах (0,03...0,1 м) рух ґрунту по ньому ускладняється через утворення ґрунтового валка, перед лемішем. Ґрунт при цьому розпушується і розсипається на сторони, не забезпечуючи необхідного підпору, для переміщення його до розрихлювально-сепаруючого пристрою. Для того, щоб ґрунт не згруджувався і не розсипався на сторони, по обидва боки леміша встановлені пасивні обертові диски. Об’єктом дослідження є дискові елементи підйомно-підрізаючого пристрою, які дозволяють суттєво підвищити ефективність технологічного процесу руху ґрунту по лемішу при одночасному зниженні питомої енергоємності. Вихідна інформація для обґрунтування дослідження отримана шляхом аналізу літературних джерел. Визначено, що збільшення радіусу паралельно розташованих вільно обертових плоских дисків з 0,175 до 0,270 м призводить до підвищення товщини шару ґрунту на леміші не більше ніж на 17%. Зі збільшенням кінематичного параметру обертання дисків від 0 до 0,6 згружування ґрунту на леміші знижується у 2,73 рази, з 0,6 до 1,0 – у 1,25 рази і з 1,0 до 1,2 – у 1,04 рази. Встановлено, що збільшення кута постановки леміша спочатку призводить до зниження рівня ґрунту на ньому і досягає мінімуму при куті, близькому до 25°. При подальшому збільшенні кута рівень ґрунту на леміші зростає.</em></p> <p><em>Експериментально доведено, що найбільший вплив на граничну відстань між дисками при якому підйом пласта ґрунту лемішем здійснюється без заклинювання – це вологістьґрунту. Актуальність полягає в тому, що одночасне використання пасивних дискових робочих органів разом з лемішем дозволяє вдосконалити методи передпосівного обробітку ґрунту для покращення його агротехнічного стану.</em></p> 2020-12-07T12:07:52+00:00 Авторське право (c) 2020 Науковий журнал «Технічний сервіс агропромислового лісового та транспортного комплексів» http://ts.khntusg.com.ua/index.php/ts/article/view/538 Питання локализації несправностей в системі подачі палива з безпосереднім уприскуванням 2021-03-19T08:20:57+00:00 Дитятьєв Олександр Васильович alex-dit@ukr.net <p><em>Система безпосереднього уприскування - (Gasoline Direct Injection (GDI) - система подачі палива для бензинових двигунів внутрішнього згоряння, у якій форсунки розташовані в голівці блоку циліндрів і уприскування палива відбувається безпосередньо в циліндри. Широке поширення системи безпосереднього уприскування (БУ) отримала завдяки суттєвій економії палива, що досягає до 20% [1]. Популярність системи в сумі з тим, що її конструкція багато в чому відрізняється від пристрою попередників, визначили запит автомобільної громадськості на доступність послуги діагностики системи і локалізації несправностей її компонентів. До теперішнього часу відомо багато варіантів системи різних екологічних стандартів, виробників та років випуску. У статті поставлено завдання на прикладі конкретної моделі системи показати послідовність кроків локалізації і необхідний обсяг попередніх відомостей для розробки та складання матриці визначення несправних компонентів контуру високого тиску. Масове поширення систем живлення з БУ передбачає широкий доступ до послуг технічного обслуговування та ремонту, зокрема, до послуг діагностики.</em> <em>Для цього можуть бути залучені сканери </em><em>OBD</em><em>-2, універсальні і орієнтовані на конкретні марки автомобілів, а також універсальні засоби вимірювань фізичних величин (манометри, омметри, амперметри та ін.). Не останню роль тут грає спостереження за особливостями поведінки двигуна, такими як</em><em> смикання, раптова втрата потужності, раптова зупинка </em><em>та ін. </em></p> <p><em>Особливості системи подачі палива з БУ: наявність самодіагностики, двох контурів - низького тиску </em><em>та високого тиску. Крім того, в кожному контурі є свій контур регулювання тиску зі зворотним зв'язком, що забезпечує подачу палива за потребою. Цю функцію також підтримує регулюючий клапан в &nbsp;паливному насосі високого тиску (ПНВТ), що має відкрите нормальне положення. Особливості структури системи використовувалися при розробці алгоритмів </em><em>та матриці діагностування. Крім того, враховувалися результати спостережень за поведінкою автомобіля, причинно-наслідкові зв'язки при наявності несправностей, розмикання зворотних зв'язків в контурах. При розробці раціональних діагностичних алгоритмів зазвичай використовуються різні критерії вибору послідовності операцій: імовірнісний критерій, критерії мінімізації трудомісткості операції перевірки. </em><em>В даному випадку використовувався комплексний критерій - ставлення ймовірнісної характеристики і характеристики трудомісткості, використання якого, в силу двостороннього дії, може підвищити ефективність діагностування.&nbsp; Перевага віддавалася максимізації відносини параметра </em><em>і</em><em>нтенсівністі відмов до трудомісткості заміни компонента, маючи на увазі, що виробники автомобілів і їх електричних </em><em>та електронних компонентів при підозрі несправності рекомендують заміну на час діагностування.</em></p> 2020-12-07T12:08:18+00:00 Авторське право (c) 2020 Науковий журнал «Технічний сервіс агропромислового лісового та транспортного комплексів» http://ts.khntusg.com.ua/index.php/ts/article/view/539 Визначення показників рівня технічної експлуатації та їх вплив на надійність техніки 2021-03-19T08:21:05+00:00 Блезнюк Олег Володимирович bleznyuk@ukr.net <p><em>В роботі розкрито проблематику вибору факторів та оцінки їх впливу на показники технічної експлуатації і, насамперед, на експлуатаційну надійність техніки. Ефективність управління процесом формування експлуатаційної надійності потребує залучення конструкторів, вчених, працівників сфери експлуатації та ремонту техніки, при цьому, основними ознаками даного процесу є динамічність і адаптивність. В роботі наведено, </em><em>що можна виділити декілька основних факторів, які найістотніше впливають на експлуатаційну надійність техніки. До таких факторів, зокрема відносяться якість обкатки трактора, організація і якість технічного обслуговування, якість поточного ремонту, умови зберігання та якість паливно-мастильних матеріалів, кваліфікація механізаторів, рівень технічного забезпечення господарств, рівень організації використання тракторів. Кожен з основних факторів, у свою чергу, характеризується визначальними факторами. Наприклад, організація і якість технічного обслуговування залежать від повноти виконуваних операцій, наявності устаткування і інструменту, періодичності і місця виконання технічного обслуговування, складу виконавців. Величина кожного визначального фактора кількісно оцінюється за допомогою умовних чисельних значень, що відображають фізичну суть цього фактора. При цьому слід приймати до уваги вагу впливу визначальних факторів на рівень технічної експлуатації. Вирішення цих завдань математичними методами утруднено, оскільки надзвичайна різноманітність значного числа факторів і їх поєднань робить практично неможливим збір необхідної інформації і проведення відповідних складних розрахунків. Раціональнішим способом визначення кількісних значень факторів є використання функції бажаності Харрінгтона. В основі її побудови покладена ідея перетворення натуральних значень окремих факторів в безрозмірну шкалу бажаності або переваги. Побудувавши модель оцінки впливу факторів на рівень технічної експлуатації тракторів на підставі регресійного аналізу, встановили, що діапазон оптимальних значень факторів становить: організація і якість ремонту </em><em>–</em><em> 0,800...0,855; кваліфікація механізатора </em><em>–</em><em> 0,808...0,897; якість зберігання техніки </em><em>–</em><em> 0,705...0,882; характеристика парку тракторів </em><em>–</em><em> 0,735...0,872. Таким чином, підвищення рівня технічної експлуатації здійснюється доведенням рівнів факторів до приведених значень. Встановлення послідовності підвищення рівнів факторів досягається їх ранжуванням за значущістю впливу на надійність техніки.</em></p> 2020-12-07T12:08:55+00:00 Авторське право (c) 2020 Науковий журнал «Технічний сервіс агропромислового лісового та транспортного комплексів» http://ts.khntusg.com.ua/index.php/ts/article/view/541 Підвищення показників якості чавунних прокатних валків, що застосовуються для виробництва куль 2021-03-19T08:21:12+00:00 Автухов Анатолій Кузьмич kafedraTSRP@i.ua <p><em>Наведено, що&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; для виробництва куль, що мелють застосовують прокатні валки з різних матеріалів. Основними показниками якості цих інструментів є рівень механічних властивостей: твердість, ударна в'язкість, межа міцності на розрив, межа міцності на вигин, термічна витривалість. Умови роботи прокатних валків характеризуються циклічним впливом температури і питомих тисків. Тому особливо важливими є напрямки дослідження шляхів підвищення такого показнику якості прокатних валків, як термічна витривалість .Зазначено, що валки станів при виробництві куль великого діаметру (80-120мм) мають значно менші навантаження на калібри ніж при прокатці куль малого діаметра, тому для їх виробництва доцільно використовувати високоміцний чавуну з кулястим графітом. Аналіз використання чавунних прокатних валків показав, що на їх показники якості&nbsp; суттєво впливає форма і розмір включень графіту.&nbsp; Для підвищення рівня механічних властивостей і термічної витривалості чавуну шляхом одержання "правильної" форми графіту необхідних розмірів виконали дослідження з модифікування Ва розплаву валків виконання СШХНМ-46.</em> <em>Під час проведення досліджень було встановлено, що співвідношення барію й магнію в модифікаторі в межах ~ 1,4 : 2,0 обумовлює найбільш високий рівень пластичності за рахунок оптимального розміру графітових включень.</em> <em>Підвищення рекомендованого співвідношення Ва : Mg понад 2,3 веде до збільшення розмірів графітових включень (більш Граз 360) і одночасно до погіршення їх форми ( до Гф 9). Збільшення розмірів включень графіту приводить до зниження (на 23...28 %) механічних властивостей.</em> <em>На підставі результатів проведених досліджень визначено, що найбільш високі показники якості ‒ рівень механічних властивостей і термічної витривалості має чавун, що містить 3,8 % С, 1,84 % Si,&nbsp;&nbsp;&nbsp; 0,30 % Mn, 2,00 %&nbsp; Ni; до 0,10 %&nbsp; Сr, 0,30 %&nbsp; Мo, до 0,04 % Мg , 2,5 % Сu ; до 0,04 % Се ; до 0,08 % Ba. Термічна витривалість такого чавуну складає 3120 циклів до руйнування (20 ↔600°С). Валки із пропонованого чавуну, маючи більш високий рівень властивостей, здатні забезпечити зниження питомої їх витрати в 1.2 - 1, 5 рази та сприяти скороченню простоїв&nbsp; станів по перевалках.</em></p> 2021-01-05T13:07:52+00:00 Авторське право (c) 2021 Науковий журнал «Технічний сервіс агропромислового лісового та транспортного комплексів» http://ts.khntusg.com.ua/index.php/ts/article/view/542 Оцінка працездатності автомобільних транспортних систем на основі математичних методів 2021-03-19T08:21:16+00:00 Аулін Віктор Васильович dimchik529@gmail.com <p><em>Логіко-ймовірнісні методи булевої алгебри дають можливість здійснити не лише кількісну оцінку надійності складних транспортних систем, але і визначити роль окремих елементів структурної схеми надійності та їх комбінацій у забезпеченні надійності автомобільних транспортних систем.</em></p> <p><em>У випадку відсутності інформації про надійність елементів їх вплив на надійність усієї системи оцінюють за допомогою поняття ваги елементів в структурній схемі надійності транспортної системи. Вага елемента характеризує відносну кількість таких критичних працездатних станів транспортних систем, в яких відмова елемента приводить до відмови системи і навпаки, відновлення елемента приводить до відновлення працездатності транспортної системи серед усіх її станів.</em></p> <p><em>Показано як елементи булевої алгебри можна використати при оцінці надійності ланцюгів елементів транспортних систем в цілому та як за допомогою понять булевої алгебри логічні функції можна привести до ортогональної диз’юнктивної нормальної форми. Дано еквівалентну форму логічної функції через елементарні кон’юнкції різноманітних рангів. Наведено можливість використання перетворення логічної функції в розрахунку ймовірностей безвідмовної роботи транспортної системи. Логічні функції подаються через елементарні кон’юнкції, а також у матричній формі. Перетворення логічної функції розглянуті на прикладі транспортної системи, що складається з восьми елементів. Отримано формулу для розрахунку ймовірності безвідмовної роботи такої транспортної системи.</em></p> <p><em>З’ясовані такі поняття як значущість, оцінка ваги та внеску конкретних елементів структурної схеми надійності в надійність автомобільної транспортної системи або її ланцюгу. Отримані загальні формули ймовірності безвідмовної роботи (</em><em>n</em><em>-елементів) для транспортної системи і розглянуто їх реалізацію на прикладі структурної схеми з п’яти елементів. Розглянуто зміст ймовірності монотонної логістичної функції та її похідної. Отримані формули для розрахунку зазначених характеристик для елементу системи. Виділено п’ять важливих наслідків їх співвідношень з урахуванням працездатного і непрацездатного елемента в структурній схемі надійності транспортних систем.</em></p> <p><strong><em>Ключові слова:</em></strong><em> оцінка, працездатність, надійність, автомобільна транспортна система, елементи, структурна схема, математичні методи.</em></p> 2021-02-11T13:36:27+00:00 Авторське право (c) http://ts.khntusg.com.ua/index.php/ts/article/view/546 ОБГРУНТУВАННЯ ЕКОНОМІЧНОЇ ДОЦІЛЬНІСТІ І ЕФЕКТИВНОСТІ ВІДНОВЛЮВАЛЬНОГО НАПЛАВЛЕННЯ ДЕТАЛЕЙ КОМПОЗИЦІЙНИМИ МАТЕРІАЛАМИ 2021-03-19T08:21:24+00:00 Лузан Сергій Олексійович kafedraTSRP@i.ua <p><em>В роботі на основі аналізу науково-технічної літератури обгрунтована економічна доцільність відновлення деталей машин. Наведено розрахунок економічної ефективності застосування створеного композиційного матеріалу і технології його електродугової наплавки на прикладі відновлення осі балансиру задньої підвіски автомобіля КамАЗ. Оцінка економічного ефекту виконана за собівартістю відновлення і від зміни ресурсу деталі.</em></p> <p><strong><em>Ключові слова:</em></strong><em> ресурс,</em> <em>композиційний матеріал, наплавлення,&nbsp; оксиди, знос, економічна ефективність.</em></p> 2021-03-18T08:15:08+00:00 Авторське право (c) 2020 Науковий журнал «Технічний сервіс агропромислового лісового та транспортного комплексів»